keskiviikkona, toukokuuta 02, 2012

Keskiviikko, viikko 18

Lähes yhdeksän tunnin unien jälkeen herätys oli tänään klo 7.00. Nautittuamme pikaisen aamiaisen hotellihuoneistomme keittiössä kävelimme alas melontapaikalle. Jälleen käsienpyöritysten ja muiden alkuverryttelyjen jälkeen klo 8 olimme vesillä. Treeninä oli tänään aamulla nopeusharjoitus 2x10x10sek/1min50sek/10 min. Kaikki vedot vedettiin pienestä liusta. Aikaa vesillä meni 65min ja matkaa taittui 9km.

Treenin jälkeen kävelimme hotellin ravintolaan aamiaiselle. Takaisin kämpillä olimme klo 9.50. Treenivaatteet kuivumaan ja pieni lepo sohvalla samalla tv:n kanavasurffailua harrastaen. Klo 10.30 olimme taas matkalla treenaamaan punttisalille. Lähtiessämme salille vettä satoi aivan kaatamalla, joten kävelyn sijaan ajoimme alas punttisalille vuokra-autollamme. Salilla ohjelmassa oli nopeusvoima suhtkoht raskailla painoilla (70-85% maksimista). Teimme 8 liikettä, 4 sarjaa/liike ja 4-6 toistoa/sarja. Ja päälle taas 400 vatsalihasta. Reilun puolentoistatunnin painojen kolistelujen jälkeen olimme valmiita aamupäivän treenien osalta.

Klo 13.00 lounaalla ja lounaan jälkeen takaisin kämpille. Suihkun kautta jälleen päiväunille klo 14. Päiväunet on osa lähes jokaista päivääni, tuntuu että ilman niitä en vain yksinkertaisesti selviä... Välillä nukun puoli tuntia, välillä saatan nukkua parikin tuntia. Välillä uni on kevyempää, välillä saatan nähdä ihan uniakin. Tänään, niikuin muinakin päivinä tällä viikolla, nukuin todella sikeästi ja tänään tuntui, että oisin voinut nukkua vaikka kuinka pitkään. Puolentoista tunnin jälkeen pakotin itseni kuitenkin ylös. Tämä on kai näitä "ammattilaisurheilun" hyviä puolia, voi hyvällä omalla tunnolla kaatua sänkyyn ihan keskellä päivääkin!

Päiväunien jälkeen kirjoittelin muutamia sähköposteja ja valmistelin taas tätä postausta ja söin pienen välipalan. Iltapäiväharjoitukseen lähdimme klo 17 ja ohjelmassa oli 8 km kevyttä melontaa. Palauttava harjoitus oli siis kyseessä. Treenin päälle kuvasin ipadilla Jennyn tekniikkaa laiturilta. Nyt kun olemme täällä keskenämme, niin koitamme auttaa toinen toisiamme ja tänään oli minun vuoro kuvata Jennyn tekniikkaa. Erillistä videokameraa meillä ei täällä ole mukana, joten iPad ja tietokone ovat käytössä tekniikka-analyysissä. Tyhjää parempia varmasti!

Treenin jälkeen suuntasimme taas hotellin kylpyläosastolle saunomaan ja uimaan. Täällä on muuten yllättävän hyvä sauna. Harvoin ulkomailla törmää saunaan, jota oikeasti voi saunaksi kutsua! Rentoutuneina menimme päivälliselle klo 19.30. Ja päivällisen jälkeen oli jälleen kerran vuorossa päivän internet-surffailut ja blogin päivitys.

Päivän treenisaldoksi tuli siis 1h 55min (17km) melontaa ja 1h 40min voimaharjoittelua. Yhteensä siis 3h 35min. Ja päivän kuvina tänään otoksia jälkiruoista, joita meille on täällä viikolla tarjoiltu päivällisillä. Hyvän treenipäivän jälkeen noita on ollut ihan mukava nautiskella...

1. Kiitos treeniselostuksista - mielenkiintoista luettavaa näin virkistysliikkujan näkökulmastakin! Treenimäärät on ilmeisesti aika tarkkaan valmentajan kanssa yhteistyössä suunniteltuja. Minkälaisia teknisiä apuvälineitä sinulla on käytössä harjoituksen kuormituksen määrittelyyn? Pärjääkö ihan normaalilla sykemittarilla ja kellolla, vai onko lisäksi käytössä esim. jonkinlainen melontatahdin laskuri, GPS -nopeusmittaus jne?

Kysymystulvaa jatkaakseni seuraavana tulee mieleen energiatankkaus. Seuraatko mittareilla kalorinkulutusarvioita ja yrität syödä niiden ohjaamana sopivasti treenikaudella? Vai onko kulutus niin suurta, että tavallista ruokaa voi joka aterialla vetää niin paljon kuin pötsiin mahtuu :-)

2. Kiitos Arttu kommentistasi! (Vastaus tulee portugalilaiselta nappaimistolta, joten osa pisteista puuttuu, toivottavasti vastauksesta saa jotain tolkkua...)

Tosissaan valmentajani tekee minulle paivittaisen ja treenikohtaisen harjoitusohjelman ja tekee kausisuunnitelmat. Joten minun ei itse tarvitse kayttaa aikaa suunnitteluun. Tietysti keskustelemme ohjemista valmentajani kanssa ja teen valilla pienia muutoksia ohjelmaan, kuten talla viikolla perjantaina. Mutta suurimman tyon tekee valmentajani. Treeniohjelmat saan yleensa viikko kerrallaan.

Teknisista apuvalineista minulla on vesilla kaytossa sykemittari ja gps nopeuden mittaamiseksi. Tahtimittaria minulla ei ole, mutta valilla lasken tahteja ihan paassani.

Mittareita en kayta arvioimaan energiankulutuksiani, vaan elan ruokapoydassa nalantunteen mukaan. Ja seuraan aamupainojani harjoituskaudella varmistaakseni, etta olen varmasti saanut tarpeeksi energiaa ja etta paino ei ainakaan tippuisi liikaa. Koitan noudattaa ravintopuolella kahta periaatetta: syoda mahdollisimman terveellisesti ja nauttia ruoasta!!!