maanantaina, huhtikuuta 05, 2010

Athlete Career Program


Hei olen Jenni, 30 vuotta, enkä ole tehnyt päivääkään "oikeita" töitä (jos pois luetaan se yksi kesä, jolloin olin seuramme kioskissa jonkin aikaa töissä). Lontoon olympialaisten jälkeen olen 32v, eikä minulla edelleenkään ole työkokemusta. Toivottavasti taskussa on sentään valmis tai ainakin melkein valmis tutkinto. Mitä tulen tekemään urheilu-urani jälkeen? Olen tällä hetkellä unelma-ammatissani, mutta loppuelämääni en voi urheilla ammatikseni. Löydänkö vielä josksu sen toisen unelma-ammatin? Ammatin, jossa kenties voisin yhdistää urheilu-uraltani saaman kokemusken tutkintooni?

Näitä ajatuksia sitä välillä pyörii päässä. Vaikka nautin tällä hetkellä täysin siitä mitä nyt teen, enkä mistään hinnasta vaihtasi tätä pois, välillä sitä jo ajatukset "karkaavat" tulevaisuuteen. Ja usein tulee miettineeksi, miten tämän urheilu-uralla hankkiman kokemuksen voisi tulevaisuudessa hyödyntää. 

Athlete Career Program eli Huippu-urheilijoiden uraohjelma on Olympiakomitean ja Adecco Oy:n yhteistyöprojekti, jonka tarkoituksena on tukea urheilijoiden ja valmentajien työllistymistä ja urasuunnittelua. Olen ollut mukana tässä ohjelmassa viime vuonna, kun osallistuin uraseminaariin, joka on osa ohjelmaa. Uraseminaarissa kävimme läpi urasuunnitteluun ja työllistymiseen liittyviä asiota.

Viime syksynä olinn Kansainvälisen Olympiakomitean ja Adeccon Athlete Career Program -seminaarissa Lausannessa, jossa pidin puheenvuoron ja kerroin omia kokemuksiani uraohjelmasta. Tämän visiitin seurauksena Suomen uraohjelma pääsi mukaan Adeccon vuosikertomukseen 2009. Täältä pääset lukemaan ko. vuosikertomuksen. Jos ei koko vuosikertomusta halua lukea, niin suosittelen hyppäämään suoraan sivulle 69. Vuosikertokmuksessa käytetyt kuvat on otetu viime lokakuussa Kangasalan Vesaniemessä saksalaisen valokuvaajan toimesta. Kuvasimme kuvia kaksi päivää ja kuvausjälki on mielestäni todella hienoa.

1 kommentti: